April 02, 2006

Hentikan keBrontokan ini

Uhhh ..adik saya datang Penang this weekend. Motive utama .. nak mencleankan laptop dia yang dimasuki virus as all her laptop's driver cd still with me. somemore her friend cakap " suruh la kakak buatkan .. dia engineer kan.. sure tau" . gulp .. telan air liuq....why aa ppl think engineer know everything?? anyway .. virus yang kena kat laptop my sis is a bit ganas la. it close all the antivirus appliction .. u can't do any register edit, open control panel.. and tak ble gak open any file yang namanya ada kena mengena ngn brontok ke .. clean ke .. kill ke ..not even security task manager. So memang agak payah la. Virus ni akan mengreplicate diri dia as system file like winlogon, lsass etc. btw i manage to find one Killer machine yg works which u hv to rename it first to other name. U hv to tell the killer machine which file u think is the virus and it will scan/delete any folder yang content file tu. Tapi masalahnya salah satu virus yang saya ingat virus bukan la virus tapi mmg system file.. so bila direboot .. i can't enter window. So nak tak nak .. terpakse la mengre-install windows baru .. ponat den bersusah payah .. last2 kena gak install OS baru. Virus ni rasanya made in Indonesia and most information macam mana nak clean kan dia all in Indon language .. tapi yg tak tahan nye there is one file created by the virus called "baca bro.txt". This file bila bukak dia akan link to cmd prompt and ada lah kata2 nasihat .."hentikan kebrontokan negara ini .. hentikan rasuah .. n macam2 lagi la". tak sangka ekk sekarang ni nak kasik good message pun kena guna a nasty way ekk?? and i wonder if anyone yang kena virus tu akan betul2 pikir pasal message tu. Rasanya .. manusia normal seperti saya akan lebih marah kot .. ke saya tak normal??

9 comments:

hh said...

hentikan kebrontokan negara ini!
komputer2 di twintech juwa ade msg sebgidu.. virus rupanya, kupikirkan ianya adalah keje2 sesape in the comp sajeje letak situ :D

naiza said...

huhuhu.. teringat zaman UTP dulu.. ada virus yang kuar message.. 'sudahkah anda menunaikan solat asar..' pastu die sambung plak.. 'buat cewek2.. bla.. bla..' dah lupa dah.. huhuhu.. memang ni la cara diorang menyampaikan mesej ek

naiza said...

btw.. brontok tu ape?

naiza said...
This comment has been removed by a blog administrator.
hh said...

haah haah aku engat lagi komputer oa ke komputr sue tah ade virus suh semayang tuh.. scary kan.

Anonymous said...

aku rase brontok cam berontak jek ...eh ...asal boleh je aku....tp kalo aku pon aku hangin kot ....nak kasik msg tuh tak kisah ah....tapik nak kasik msg thru virus mmg tak masuk akal!

Anonymous said...

aku pun tatau apa tu brontok .. emm tapi macam sedap je aku rase dgrnya... hentikan kebrontokan ... kebrontokan ...

Anonymous said...

bile kale aku nyer pc lak.. pc oa kot tuh yg ade msg2 sebegidu..

wieZ said...

teringat during my lap top kena virus dulu tu kan ka Im....siap emotional lagi tu ...sbb nak siap kan Lit review...

huwaaahhh....miss those times.