January 14, 2007

Pig, Malay and Islam

I come across with a question pasal pig ni recently. Kat Malaysia, normally we will not eat at the place yang serve pork and some people won't eat at Chineese stall though they just sell laksa if they don;t have the Halal certificate. And I'm really sure that we were taught during school time yang pig dan seumpama dengan nya najis mughallazah and we can't touch it. All the utensil yang digunakan utk serve pork must be samak first. Bila kat UK, i normally ate at college cafe although they serve pork. My justification, I don't see the plate that I'm using org letak pork before so kira halal la... lagipun darurat .. mane larat nak tapau makanan hari2 and i always keep this justification .. Until recently I'm on business trip kat US. Hari2 makan kat luar .. and most of the restaurant serve pork. I start thinking ... kat sini aku makan je kat restaurant yg serve pork as long as I'm sure the food I ate contains no non halal food... why can't i do the same thing kat malaysia. If this wrong .. i should avoid it ... if this not why can't i do the same thing in malaysia?? Got one time my friend offer fruit .. but i didnt take it sebab takut complication ni .. macam pikir knife dia ada guna cut pork ke etc ..
so I try to figure out what actually Quran or hadith said abt this. Tapi seperti biasa kalau nak tau mendalam macam ambik masa yg lama je nak baca all the hadith and quran .. so aku pun dok short cut to google. Dlm Quran prohibit kita makan pork .. tapi actually takde pun cakap pasal touching pig or any stuff yg ada related to pork. While google tu .. macam tak jumpa the exact saying yg cakap kita kena samak bekas yg pernah letak anything related to pig. The nearest that i found is ... there is hadeeth said that we have to wash the container lick by dog with 1 portion of sand and 6 portion of water ( err sorry if tersalah .. lazy to recheck) .. but not on pig. And as most people think that pig lebih najis compare to dog so the same rules goes to pig. And so far web yg cakap pasal touching pig u need to wash with sand ( samak) is only come from Malaysia.. maybe the ijtihad come from Shafie but i can't confirm sebab tak jumpa. While google pasal pig ni I come across with Syed Petra nye writing... kind of interesting. Maybe something yg kita patut start pikir kot .. There is lots of restriction that our tradition tell us may not be what is suppose to .. but it's up to us to judge it ..
http://www.malaysia-today.net/MMblues/2006/04/in-search-of-islam.htm
So harap2 anyone yg ada knowledge abt this can comment. I hope i can write in fully english tapi malas la plak .... Mana la tau someone google and found my page and can comment abt that. For my own opinion, if there really no words from Allah or Muhammad abt this, I don't see any harm using something that previously use to serve pork as long as the food that we ate have been prepare in clean and halal manner. But Allah know the best .. Please sesapa yg boleh comment abt this.

17 comments:

videLcute said...

my case during UK-time: i use the same kitchen, same stove, same sink, same fridge to store my chicken with their porks. takkan nak samak satu kitchen each time nak memasak kan? & takkan nak beli fridge lain kot?
but imah, being a not-very-kuatiman person i am, i'd rather folo the flow here in malaysia, because u never know how screwed u could become when u try to question here n there.

soalan bonus utk yg bakal comment psl query imah: what about foods containing liquor, e.g. tiramisu yg ade ingrediant like wine or anything, bukankah makanan itu tidak memabukkan, dan larangan islam ialah meminom sesuatu yg memabukkan?

-cik siti tertanya tanya-

Anonymous said...

Apa yang saya penah diberitahu oleh ustad dioversea xpe kita mkn bekas yang digunakan serve pork disebabkan darurat selagi kita x mkn pork dan bende yang haram tu. bila pk logik diMsia, dimana mana hotel biasanye pork diserve cuma kita x rasa sebab x nmpk. jadi pk pk kan la. yang penting x mkn bende yg jelas lagi terlihat keharamanye.

Anonymous said...

wahh..ni kena buat forum perdana cani nih..pada aku, islam ni kan memudahkan..so as long as kita yakin benda tu halal, then aku rasa ok kot..

cik siti yg tertanya2..i pun penah question the same thing..sbb tapai pun kalau peram lama sgt leh jd tuak kan..tp kan slalu ckp arak tu air kencing setan..adakah bila dia memabukkan baru dia jd air kencing setan? ko tak minat boyz2men ke? jom a pegi..hehe..

btw imah..aku start keja kat penang bln 2 ni..aku join dell..jd sila beri tunjuk ajar..kat mana mkn best, tempat lepak dan sebagainya..haha..
meh aa lepak umah nenek aku pasni..hehe..

Anonymous said...

aku punya la ingatkan kuatiman tu pebenda..ghopenye kuat iman..hehe..

melloyz said...

Emm itu la yg menjadi persoalan nye.. Sometimes yg haram akan dibenarkan kalau darurat but how we consider something tu darurat. macam ai ni .. boleh je kalau nak survive everyday take boil my own vege ke makan roti ke .. so i don't have to go ke restaurant yg serve pork. SO my justification of darurat tu macam agak loose..tapi betul2 eating on the plate yg previously di serve pork is haram? pasal arak tu .. actually rasanya dlm quran memang ada sebut.. aku dah tak ingat sebab mcm ada gak google pasal ni. the first verse cakap arak tu ada kebaikan adn keburukan tapi lebih banyak keburukan so jauhkan. tapi the second verse lebih kuat lagi .. memang cakap arak tu haram. ( err sorry la kalau salah ingat.. aku malas nak gi google balik) so actually dia tak cakap as benda yg memabukkan .. dia cakap as "arak". tapi tatau la kalau verse tu dlm bahasa arab means "benda yg memabukkan" tapi transalation cakap "arak". so saya pun tak sure la bagaimana..

videLcute said...

wouh ic..
anyways warrie, kencing saiton tuh diberikan name oleh quran/hadis.. or from malay folks. :-s
[warrie, imah skang kat u.s. hehe aku mcm x nampak dia jawab psl ko nak gi keje kat penang. imah x menjawab persoalan ke dia jawab secare private?]

Anonymous said...

aku pun x sure nama tuh sape yg bg..quran, hadis or we the malays..
tp bila dah memabukkan la yg kita panggil arak kan? tp tah la..sbb cam air tapai tu. kan ke kalau peram lama jd tuak aka arak?
tp kan, bila pikir2 blk, konsep tak memabukkan tu cam kurg sesuai..sbb katala kalau minum 1 gelas wine, tak cukup pun nak bg mabuk..cane tu? so aku rasa arak mmg takleh minum la kot..

oo..imah kat us ke..dia mmg tak menjawab pun pasal perpindahan aku ke penang tu..

melloyz said...

hehe .. cpah sungguh particular.. aku lupa nak jawab .. dah sign out baru ingat .. pastu terus lupa .. heheheh ..
btw .. warrie apsal ko membawa diri ke penang? ko dok rumah nenek ko ke?

melloyz said...

btw cpah .. aku rasa org melayu kot kasik tu .. dlm korang cakap arak ngn judi permainan syaitan .. takde la cakap air kencing syaitan.. hari tu aku terjumpa satu website ni .. dia kasik history arak diharamkan.. macam interesting gak. mulasal nak paste link . pastu mcam terlupa gak .. heheheh
mulasal Allah cakap kalau boleh arak hindarkan.. pastu ada la satu hamba allah (muazzin) ni sembahyang masa mabuk. pastu dia tersalah masa azan kot .. so turun ayat cakap jgn mabuk dlm masa nak semayang. pastu ada la sekumpulan org ni macam visit satu puak la.. pastu dah gumbira2 .. diorang mabuk. and dlm keadaan mabuk tu .. dia mcam cakap sesuatu yg menhina org lagi satu .. and diorang gaduh. mase tu rasullullah ( kot) doa .. minta haramkan arak tu .. so turunlah ayat menharamkan arak. begitulah yg org tu cakap dlm website dia .. i pun tak tau la betul salah ..

naiza said...

aku penah dengar jugak ustaz aku citer yang arak ni memang diharamkan slow2.. memang after some time baru jadi haram terus..

hmm.. aku rasa imah kalo ari2 ko kena makan vege and roti.. aku rasa die dah jadi cam darurat and rasanya cam boleh la gi restoran yang serve pork tu kalo dah tader restoran lain.. sebab kalo ko dok makan vege and roti je.. takke ko pun akan kurang zat vitamin dan memudaratkan..

macam kat mesia ni.. ada banyak gile kedai melayu and kedai halal.. so kalo nak gi makan kat kedai yang serve pork ni sebenarnye bukan under darurat la aku rasa.. tu pasal la kita pun tak gi makan kat kedai2 cina tuh.. tapi kalo kedai yang taukeh die cina tapi tak serve pork.. aku gi gak kot.. huhu

ini ape yang aku terpikir right now la.. betul salah tu tak tau la..

naiza said...

aku rasa memang kalo nama arak je terus haram.. sebab dah dikatakan haram minum arak sebab die memabukkan.. tak plak dikatakan haram minum arak sampai mabuk..

tapi bab tapai tu.. saya pun tatau nak kata.. saya suka tapai.. :)

Anonymous said...

aku bukan membawa diri..dah dell offer kat penang..lgpun ayah aku pun lg suka kot..sbb cyber tu kan jauh..so nnt masa aku byk buang dlm keta je..kalau penang, umah nenek aku ngn bayan lepas dlm 10-15 minit je..so ok la..ha ah..aku dok umah nenek aku..meh dtg lepak meh..

Anonymous said...

so kalau camtu, cake/chocolate yg ada rum ni pun considered haram la kan..kalau tau mmg la kite tak beli..tp kdg2 dah terbeli baru tau or kdg2 tak taktau gak sampai dah abis mkn baru org ckp..

Anonymous said...

fuiyoh lame ko menyepi, skali kuar topik camnih ...heheh...bagi aku, kalo kat uk or us selagi ade tpt2 lain utk makan (i.e. kedai arab, paki etc), aku tak rase tuh darurat....sbb kite ade je option lain utk makan bende halal....tp kalo cam kite gi spain tuh, pastuh tepakse makan mcD fillet camtuh, aku pejamkan jugakla mate sbb dah lapar gilekan ...hehe ....kalo kat mesia nih, aku a bit choosy kot....kalo kedai2 cine cam nasik ayam bukit bintang tuh ke, or kuey teow uptown tuh ke mmg aku takkan makan kot, sbb cam kembang semacam jek tekak aku nak makan ....heheh..lagikpon pikir makanan nih nnt jadik darah daging,selagi termampu baik elakkan la bende2 was2 nih ....heheh
pastuh aku rase cam ade jek ustazah noor einee penah ckp arak tuh ibarat kencing syaitonnn...ke propaganda semate, tah tak ingat la
akhir kalam, imahhhhhhhhh, jgn lupe peanut butter reese ituhhhh....nnt aku bayar balik dont worryyyyyyy!

Sue said...

Kebetulan Minah minggu lepas semasa di Kuliah, Ustaz ada beritahu bahawa tidak diterangkan secara terperinci di mana mana hadis ataupun Quran kenapa Khinzir tu haram. ini yg dpt di tukil;

"Diharamkan bagimu (memakan bangkai, darah), daging babi, (daging hewan)yg disembelih atas nama selain Allah...Maka barangsiapa terpaksa karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (QS. Al Maa-idah ayat 3)

"Hai org org yg beriman, sesungguhnya (meminum)khamar, berjudi, berkorban utk berhala, mengundi nasib dgn panah adalah perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan." (QS Al Maa-idah ayat 90)

Jika dlm mana mana situasi seseorang itu rasa was was utk memakan atau meminum sesuatu, kerana sebab sebab yg telah disebut dlm Al Quran, hendaklah ia menghindarinya kerana takut ia akan memudaratkan. Wallahualam.

Moga ada yg lain dpt menerangkan dgn lagik terperinci.

Unknown said...

Soal haram ialah bila kita nampak zatnya sama ada bendanya(pork),warna atau baunya.So jgn sampai kita ragu2 kerana was was itu lagi bahaya.

Anonymous said...

Good for people to know.